Beyond the delivery of recreation programs and services, the sector plays a variety of important roles in our communities. The staff, volunteers, facilities, and other resources within local recreation departments have proven to be versatile, flexible, resourceful, and essential.
Often placed within Community Service departments with varied and distinct mandates, recreation and parks departments deliver vital services in the community. Facilities are routinely used as food distribution centres, vaccination clinics, and emergency shelters for citizens experiencing homelessness resulting from a range of circumstances including poverty, mental illness, or having been displaced due to wildfires and other natural disasters. Recreation professionals are often redeployed to manage other tasks and services, often without the necessary training. The need for recreation and parks professionals to serve different needs in the community often contributes to staff stress and an inability to manage a work-life balance. It is worth noting that some recreation departments are evolving and expanding into community services departments. Recognizing the key role the sector plays in crisis preparedness, response, and the delivery of community services is critical to addressing emerging community needs.
Au-delà de la prestation de programmes et de services de loisirs, le secteur exerce un certain nombre de rôles importants dans nos collectivités. Le personnel, les bénévoles, les installations et les autres ressources des services de loisirs locaux se sont révélés polyvalents, flexibles, ingénieux et essentiels.
Souvent intégrés à des services communautaires ayant des mandats variés et distincts, les services des loisirs et des parcs sont d’une nécessité absolue pour la collectivité. Les installations sont régulièrement utilisées comme centres de distribution de nourriture, cliniques de vaccination et abris d’urgence pour les habitants qui se retrouvent sans domicile en raison de diverses circonstances, notamment la pauvreté, la maladie mentale ou leur évacuation à la suite d’incendies de forêt ou d’autres catastrophes naturelles. Les professionnels des loisirs sont souvent redéployés pour gérer d’autres tâches et services, souvent sans formation pertinente. La nécessité pour les professionnels des loisirs et des parcs de répondre à divers besoins collectifs contribue souvent au stress du personnel et à son incapacité à trouver un équilibre entre vie professionnelle et vie privée. Il faut souligner que certains services de loisirs évoluent et se transforment en services communautaires. Pour répondre aux nouveaux besoins communautaires, on doit tenir compte de l’apport essentiel du secteur à la préparation et à la réponse aux crises, ainsi qu’à la prestation de services.