Though not new in the recreation and parks sector, the use of data – gathering it, applying it, and creating knowledge with it – has become a priority. Given increasing demands on budgets at all levels of government, it is more important than ever to make persuasive, evidence-based arguments for developing public policy that reflects the important and expanding role that recreation and parks play in our communities.
Surveillance refers to the ongoing, systematic collection, analysis, and interpretation of data and information for use in the planning, implementation, and evaluation of policies, programs, and practices. Surveillance is necessary for detecting population engagement in physical activity and sport and recreation, and in identifying trends, gaps, challenges, and promising practices. Monitoring is a specific aspect of surveillance that involves tracking progress of programs or policies (e.g., Framework for Recreation in Canada) in relation to pre-set objectives.[1] In the sport, physical activity, and recreation sector, especially at the local level, there is an opportunity to significantly increase resources allocated to surveillance and monitoring to increase data literacy, data gathering, data management, and analytics. Data from effective and comprehensive surveillance systems are important for obtaining resources and evaluating programs.
For the sector to effectively understand trends, inform progress, and identify new approaches, it is critical to establish a comprehensive system of surveillance and monitoring that includes the application of relevant research. This should be done at the local level. At the national level, recreation organizations can benefit from the work of the Canadian Fitness and Lifestyle Research Institute (CFLRI), a national research organization dedicated to monitoring physical activity levels and sport participation among Canadians and sharing knowledge about the importance of leading a healthy, active lifestyle.
While the original Framework did not include an evaluation strategy, valuable data from CFLRI can provide insights into the progress made since 2015. CFLRI has developed:
- indicators to gauge the contributions of recreation, physical activity, and sport towards achieving the United Nations’ Sustainable Development Goals; and,
- an evaluation plan to assess the implementation of the Framework Update.[2]
It remains crucial for recreation and parks organizations at all levels to prioritize accountability. Implementing systems for evaluating programs and monitoring progress towards desired outcomes is essential to gauge the true impact of our efforts in the sector. This approach will not only ensure continuous improvement but also demonstrate the tangible benefits of the sector to governments at all levels and to the communities they serve.
Finally, and just as importantly, the sector must participate in knowledge mobilization, a term that refers to a wide range of activities that include producing and using research through dissemination, transfer and exchange, and co-creation by researchers and knowledge users.[3]
[1] Public Health Surveillance: A Tool for Targeting and Monitoring Interventions. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK11770/. Accessed March 2024.
[2] Implementation is contingent on funding.
[3] Guidelines for Effective Knowledge Mobilization. Social Sciences and Humanities Research Council. https://www.sshrc-crsh.gc.ca/funding-financement/policies-politiques/knowledge_mobilisation-mobilisation_des_connaissances-eng.aspx#:~:text=Knowledge%20mobilization%20is%20an%20umbrella,by%20researchers%20and%20knowledge%20users. Accessed March 2024.
Bien que cela ne soit pas nouveau dans le secteur des loisirs et des parcs, l’utilisation des données, c’est-à-dire la collecte, l’application et la création de connaissances à partir de celles-ci, est devenue une priorité. Compte tenu des contraintes budgétaires croissantes à tous les échelons gouvernementaux, il importe plus que jamais de présenter des arguments convaincants et fondés sur des données probantes pour élaborer des politiques publiques qui reflètent le rôle important et croissant que les loisirs et les parcs jouent dans nos collectivités.
La surveillance fait référence à la collecte, à l’analyse et à l’interprétation constantes et systématiques de données et d’information destinées à la planification, à la mise en œuvre et à l’évaluation de politiques, de programmes et de pratiques. La surveillance est nécessaire pour évaluer la participation du public dans l’activité physique, le sport et les loisirs, et pour repérer les tendances, lacunes et défis, ainsi que les pratiques prometteuses. Le suivi est un aspect de la surveillance qui consiste à suivre l’évolution des programmes ou des politiques (par exemple, Cadre stratégique pour le loisir au Canada) par rapport à des objectifs prédéfinis[1]. Dans le secteur du sport, de l’activité physique et des loisirs, en particulier au plan local, il est possible d’augmenter considérablement les ressources allouées à la surveillance et au contrôle afin d’améliorer la maîtrise, la collecte, la gestion et l’analyse des données. Les données provenant de systèmes de surveillance efficaces et complets sont importantes pour obtenir des ressources et évaluer les programmes.
Pour que le secteur puisse comprendre efficacement les tendances, éclairer les progrès et définir de nouvelles approches, il faut établir un système complet de surveillance et de suivi qui applique la recherche pertinente au plan local. Sur la scène nationale, les organismes de loisirs peuvent bénéficier des travaux de l’Institut canadien de recherche sur la condition physique et le mode de vie (ICRCP), un organisme qui se consacre à l’étude de l’activité physique et de la pratique du sport au sein de la population canadienne et à la diffusion des connaissances sur l’importance d’un mode de vie sain et actif.
Bien que le cadre initial ne comprenne pas de méthode d’évaluation, les données importantes recueillies par l’ICRCP donnent un aperçu des progrès accomplis depuis 2015. L’ICRCP a mis au point les instruments suivants :
- des indicateurs permettant d’évaluer la contribution des loisirs, de l’activité physique et du sport à la réalisation des Objectifs de développement durable des Nations unies,
- un plan d’évaluation de la mise en œuvre de la mise à jour du cadre[2].
Les organismes de loisirs et les gestionnaires de parcs, à tous les niveaux, doivent prioriser la responsabilité. La mise en œuvre de systèmes d’évaluation des programmes et de suivi des progrès accomplis vers les résultats souhaités s’impose pour mesurer les effets réels de nos efforts dans le secteur. Cette approche permettra non seulement d’assurer un progrès constant, mais aussi de démontrer les bienfaits tangibles du secteur aux administrations gouvernementales et aux collectivités qui en bénéficient.
Enfin, il est tout aussi important que le secteur participe à la mobilisation des connaissances, terme qui désigne un large éventail d’activités comprenant la production et l’utilisation de la recherche par la diffusion, le transfert et l’échange des données, ainsi que la cocréation d’études par des équipes de recherche et des personnes qui font appel à ces connaissances[3].
[1] Public Health Surveillance: A Tool for Targeting and Monitoring Interventions. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK11770/. Consulté en mars 2024.
[2] La mise en œuvre dépend du financement.
[3] Lignes directrices pour une mobilisation des connaissances efficace. Conseil de recherches en sciences humaines. https://www.sshrc-crsh.gc.ca/funding-financement/policies-politiques/knowledge_mobilisation-mobilisation_des_connaissances-fra.aspx. Consulté en mars 2024.